Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Jazda rowerem po zmroku.

Data publikacji 16.12.2009

rado4Zima w pełni. Ciemno zaczyna robić się już koło 16:00 i nierzadko przez cały dzień panuje dość słaba widoczność. W takich warunkach niezbędnym wyposażeniem rowerzysty powinny być wszelkiego rodzaju światła i odblaski. Nie chodzi tu tylko o przepisy, ale przede wszystkim o nasze bezpieczeństwo. Powszechnie wiadomo, że rowerzysta w razie kolizji z innym uczestnikiem ruchu drogowego nie ma wielkich szans. Pół biedy, jeżeli połamany wyląduje w szpitalu. Większość jednak tego typu wypadków kończy się niestety śmiercią cyklisty.
Koniec pobłażania dla pieszych i rowerzystów, łamiących przepisy. Za jazdę rowerem bez świateł po zmroku policja bez skrupułów ukarze 100-złotowym mandatem. Mandat czeka nawet osoby jadące w dzień, jeśli rower nie jest prawidłowo wyposażony. Podobnie będą traktowani piesi, idący poboczem drogi po niewłaściwej stronie jezdni.

Zgodnie  z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia Dz.U.2003. nr 32 poz.262.

§ 53. 1. Rower powinien być wyposażony:
  1)   z przodu - w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
  2)   z tyłu - w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające;
  3)   co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec;
4) w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

§ 56. 1. Światła pojazdu, o których mowa w § 53-55, powinny odpowiadać następującym warunkom:
  1)   światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m;
  2)   powinny być umieszczone nie wyżej niż 900 mm i nie niżej niż 350 mm od powierzchni jezdni;
  3)   światła pojedyncze na pojeździe wielośladowym powinny być umieszczone po lewej stronie pojazdu możliwie najbliżej jego bocznego obrysu, jednak nie dalej niż 150 mm od tego obrysu; przepisu nie stosuje się do świateł oświetlających drogę, które powinny być umieszczone pośrodku;
  4)   dwa światła powinny być umieszczone symetrycznie po obu stronach pojazdu możliwie najbliżej jego bocznego obrysu, jednak nie dalej niż 100 mm od tego obrysu oraz na jednakowej wysokości nad jezdnią; widoczność dwóch świateł powinna być jednakowa;
  5)   światła czerwone nie mogą być widoczne z przodu, a światła białe (żółte selektywne) - z tyłu.
2. Dopuszcza się umieszczanie świateł odblaskowych barwy żółtej samochodowej:
  1)   na bocznych płaszczyznach kół pojazdu, o którym mowa w § 53-55, z tym zastrzeżeniem, że z każdego boku pojazdu powinny być widoczne dwa światła: jedno umieszczone na kole przedniej osi, a drugie - na kole tylnej osi;
  2)   na pedałach roweru i motoroweru;
światła, o których mowa w pkt 1 i 2, nie muszą spełniać warunków określonych w ust.1 pkt 2-4.
3. Jeżeli do pojazdu zaprzęgowego lub roweru (motoroweru) przyczepiony jest inny pojazd, maszyna lub urządzenie, powinien on być wyposażony co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej oraz w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej widoczne z tyłu, a ponadto w jedno światło pozycyjne barwy białej widoczne z przodu, jeżeli szerokość pojazdu ciągniętego (maszyny, urządzenia) przekracza szerokość pojazdu ciągnącego; światła te powinny odpowiadać warunkom określonym w ust.1.


  Pamiętaj, że rowerzystę obowiązuje włączenie świateł nie tylko wtedy, gdy zapada zmierzch, lecz także w warunkach ograniczonej widoczności - mgły, deszczu, zadymienia drogi itp. Oświetlenie musi być na stałe zamocowane do roweru, a nie na przykład trzymane w dłoni lub przyczepione do czapki. Za brak kompletnego wyposażenia policja będzie rowerzystów karać 100-złotowymi mandatami.  Dzieci w wieku do 10 lat mogą kierować rowerem wyłącznie pod opieką osoby dorosłej - nie muszą zatem posiadać żadnych uprawnień.
Policja radzi zakładać w trakcie jazdy rowerem kamizelki odblaskowe. Kamizelka odblaskowa zapewnia maksymalną widoczność rowerzysty na drodze, a umieszczone na niej odblaski w reflektorach samochodowych świecą jaśniej niż światełka rowerowe, co powoduje drastyczne poprawienie nie tylko bezpieczeństwa, ale też komfortu jazdy na rowerze, gdyż kierowcy zachowują większą odległość przy wyprzedzaniu rowerzysty ubranego w taką kamizelkę.
 
Apel do rowerzysty
• Zapamiętaj, że w starciu z nawet małym samochodem nie masz żadnych szans. Nie ma znaczenia, że ,,miałeś pierwszeństwo” i że to ,,nie Twoja wina”. Poruszając się na wózku inwalidzkim będzie to dla Ciebie absolutnie nieistotne. Pamiętaj, że Ty sam jesteś odpowiedzialny za swoje bezpieczeństwo na drodze – stosowanie się do przepisów kodeksu drogowego nie zwalnia Cię z obowiązku korzystania z wrodzonego instynktu samozachowawczego. 
• Nie jedź  na rowerze nawet po spożyciu niewielkiej ilości alkoholu. Gdy dojdzie do jakiegoś wypadku (nawet nie z Twojej winy) będziesz uznany za winnego i stracisz prawo jazdy. Pamiętaj również, że w świetle prawa nieistotne jest czy poruszasz się po chodniku czy po drodze! Gdy jadąc chodnikiem zatrzyma Cię patrol policji i stwierdzi, że jesteś ,,pod wpływem” na pewno stracisz prawo jazdy. 

rower2

Powrót na górę strony