Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Policjanci i rzecznik praw konsumenta spotkali się z seniorami

Data publikacji 18.09.2018

Seniorzy z Dobrzycy spotkali się z policjantami i rzecznikiem praw konsumenta. Tematem rozmów były zagrożenia, związane z pochopnym zawieraniem umów, a także nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez sprzedawców. Powiatowy Rzecznik Praw Konsumentów przybliżyła też seniorom tematykę związaną z konsumenckimi prawami. Spotkanie odbyło się w ubiegłym tygodniu w Gminnym Ośrodku Kultury w Dobrzycy.

Uczestniczyli w nim: asp. Monika Lis – Rybarczyk - profilaktyk społeczny, asp. Daniel Filipiak – dzielnicowy z Posterunku Policji w Dobrzycy oraz Powiatowy Rzecznik Praw Konsumentów Małgorzata Nadera. Spotkanie odbyło się w ramach programu „Bezpieczne życie seniora”, który jest odpowiedzią na zapotrzebowanie społeczne w zakresie informacji i edukacji, dotyczącej przedstawiania sposobów unikania zagrożeń, na które narażone są osoby starsze.

Jak pokazują policyjne statystyki osoby starsze, ze względu na swój wiek i nieznajomość przysługujących konsumentowi praw narażone są w sposób szczególny na nieuczciwe praktyki rynkowe. Przedsiębiorcy, niekiedy wykorzystują ufność starszych osób, które przed transakcją zakupu często nie czytają umów, a potem niechętnie składają reklamacje i rzadko walczą o swoje prawa.

Celem spotkania było uświadomienie seniorom zagrożeń, na jakie narażone są starsze osoby. Do oszustw dochodzi często podczas zawierania transakcji zakupów czy też podpisywania umów. Policjanci wspólnie z rzecznikiem praw konsumenta omówili prawa, akie ma każdy konsument bez względu na wiek. Małgorzata Nadera wyjaśniła, w jaki sposób można zrezygnować z zakupów, jak zareklamować produkt, który jest wadliwy oraz jak odstąpić od pochopnie zawartej umowy. Rzecznik wyjaśniała procedury postępowania przy zwrotach towarów i przestrzegała przed podpisywaniem umów, bez zrozumienia ich treści. Radziła, aby skorzystać z pomocy innej osoby, która może pomóc w wyjaśnieniu skomplikowanych sformułowań. Przestrzegała przed nieprzemyślanymi zakupami podczas pokazów, czy korzystaniem z okazyjnych ofert zakupów, po bardzo niskich cenach.

Podczas spotkania przypominano uczestnikom, że fałszowanie podpisu podlega odpowiedzialności karnej i w takim przypadku lub w przypadku stania się ofiarą oszustwa, konieczne jest złożenie zawiadomienia o przestępstwie na Policji.

Policjanci mówili także o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, w tym o ograniczonym zaufaniu w stosunku do akwizytorów. Na koniec rzecznik praw konsumenta przedstawiła instytucje zajmujące się ochroną praw konsumentów. 

Na zakończenie, uczestnicy spotkania otrzymali elementy odblaskowe, ufundowane przez WORD w Kaliszu. 

Powrót na górę strony